Monday 1 August 2011

Katastrofal custard tart med kardemumma och kanel.


Det var egentligen meningen att jag skulle göra den här uppdateringen den första augusti men många saker kom emellan och min engelska uppdatering försvann när jag hade skrivit klart den så jag tappade lusten lite. Men här kommer den till slut för "alla" som har väntat.

En custard tart är nästan så engelskt som det kan bli. Jag har aldrig smakat eller bakat det innan. Det är kanske inte så konstigt när man tänker efter, eftersom det till och med är svårt att översätta ordet custard till svenska. Det finns dock en översättning som inte riktigt låter aptitlig så jag har bestämt mig för att behålla det engelska namnet.
Och nu till varför jag kallar det här inlägget för "Katastrofal custard tart med kardemumma och kanel". Det är inte för att den smakade katastrofalt utan mer för att det kändes som om allt gick snett när jag gjorde den. Pajdegen gjorde inte som jag ville och när jag skulle hälla i fylling så svämmade den över. Gång på gång på gång på gång. Jaja, nog med mina misslyckanden nu.

Här kommer receptet för de som vill prova på att göra den här custard tarten.
http://www.channel4.com/4food/recipes/chefs/gordon-ramsay/cardamom-custard-tart-recipe 


No comments:

Post a Comment