Friday 28 October 2011

Holländsk inspirerad äppelpaj

Jadå, äppelpaj ännu en gång. Det är ju trots allt den tiden på året. Historien bakom den här är att min flickvän åkte till Amsterdam och när hon kom hem så praktiskt taget beordrade hon mig att lära mig hur man gör en Holländsk äppelpaj. Den var väldigt intressant att göra men när jag först läste att man skulle dekorera den med ett gallermönster av pajdegen så kändes det helt plötsligt inte lika roligt. Jag har aldrig varit bra på att dekorera mina pajer/kakor, speciellt inte med deg. Jag kommer ihåg första gången jag skulle göra det. Jag skulle göra kycklingpaj och skulle använda den överflödiga pajdegen till att göra små löv att dekorera med. Allt jag kan säga är att det såg inte riktigt ut som löv. Hursomhelst så var den här pajen väldigt rolig att göra och den smakar fantastiskt, jag kan förstå varför hon ville att jag skulle göra den.
Jag skulle vilja säga att den är traditionellt Holländsk men jag väljer ändå att kalla den för Holländsk inspirerad.

Recept:
Pajdegen
Fyllningen

Receptet är baserat på ett recept ur boken Warm Bread and Honey Cake av Gaitri Pagrach-Chandra.



No comments:

Post a Comment